Fusjonerer for å stå sterkere

Digitalisering har gitt store endringer i den grafiske bransjen igjennom de siste 20 årene. Det må gjøres justeringer kontinuerlig for å opprettholde en bærekraftig produksjon. Med mål om større driftsmessig lønnsomhet ved å dra nytte av hverandres kompetanse og marked, velger selskapene HBO Haugesund Bok & Offset og Nova Print Stavanger AS å slå seg sammen.
03.juni 2020 Nova Print Stavanger
Lederteamet i HBO Nova AS. Fra venstre Espen Sund (HBO), Ragnar Brynildsen (Nova Print), Rune Sunde (Nova Print), Ørjan Risanger (HBO) og Birgitte Velde (HBO) Foto: Grethe Nygaard

HBO og Nova Print er etablerte trykkerier i to ulike marked. HBO produserer trykksaker til alle type bedrifter og prosjekter. Nova Print leverer etiketter til matvareindustri og bryggerier. Begge selskapene er anerkjent for levering av kvalitet i hvert sitt marked. Det nye selskapet får navnet HBO Nova AS. HBO har sitt trykkeri i Haugesund og leverer både offset trykk og digital trykk til hele landet. Nova Print holder til i Stavanger og leverer etiketter til både nasjonale og internasjonale kunder. De produserer offset trykte våtlimsetiketter og frem til nå har samarbeidspartnere levert selvklebende etiketter. Samtidig med fusjonen investerer selskapet HBO Nova AS i ny teknologi, i form av en digitalmaskin for selvklebende etiketter på rull, for å gi enda større muligheter til kundene. Maskinen leveres av Konica Minolta. Med ny maskin som kan produsere selvklebende etiketter på rull digitalt kan det nye selskapet HBO Nova produsere våtlimsetiketter og selvklebende etiketter, i både små og mellomstore opplag. Samtidig kan både kunder av Nova Print og HBO nå få tilgang til nye produkter fra samme leverandør, når trykksaker og etiketter leveres fra en aktør.

– Slik har vi mulighet til å være totalleverandør av trykksaker for våre kunder. Dette er en fordel for selskapenes eksisterende kunder og nye kunder, sier daglig leder i HBO, Ørjan Risanger, som snart blir daglig leder i HBO Nova.

Miljø fokus på trykksaker, med papir laget av jordbruksavfall

I 2017 fikk HBO avtale om å levere trykksaker på papiret PaperWise i Skandinavia. Dette papiret som er produsert av jordbruksavfall har opptil 47 prosent lavere miljøavtrykk enn annet papir produsert av trefiber, og opptil 29 prosent lavere miljøavtrykk enn resirkulert papir. Stadig flere bedrifter har bærekraft og miljø i fokus, og det er nok en av grunnene til at dette papiret har blitt svært godt mottatt. Fra første til andre år med PaperWise, doblet HBO sitt forbruk av dette papiret. I starten av 2020 lå det an til en ny dobling, men covid-19 har gjort det vanskelig å antyde hvordan året blir totalt sett.

– Det vi likevel kan si er at PaperWise er med videre i HBO Nova, og vi gleder oss til at enda flere kunder oppdager dette bærekraftige papiret. PaperWise kommer i to varianter: naural og hvit. Natural har et «miljøvennlig» uttrykk og hvit ser ut som vanlig hvit matt papir. Papiret kan også kjøpes direkte fra HBO Nova som «kopi-papir» til din printer.

Fakta:

• HBO etablert i 1969, Omsetning 2018: 32 mill, 12 ansatte
  • Nova Print etablert i 1964, Omsetning 2018: 15 mill, 7 ansatte
  • Nytt navn etter fusjon: HBO Nova AS

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…