Laerdal Medical åpner ny fabrikk med 140 arbeidsplasser på Forus

Den nye produksjonsfabrikken til Laerdal Medical gjør det mulig å produsere nye livreddende produkter bedre og mer effektivt for bruk over hele verden.
06.juni 2024 Laerdal Medical

Laerdal Medical hadde behov for mer plass og ville finne et nytt lokale for produksjonsfabrikken som ble etablert i Stavanger sentrum i 1940. Valget falt på Forus. Her får de 140 ansatte moderne fasiliteter, bedre arbeidsforhold og selskapet får flyttet tungtransport ut fra sentrumsgatene og nærmere hovedfartsårene.

Ordfører i Sandnes Kenny Rettore ønsket Laerdal Medical hjertelig velkommen til Sandnes på den offisielle åpningen 5. juni.

Styreleder Tore Lærdal fortalte hvordan dette blir verdens mest moderne fabrikk i sin sjanger og en investering for fremtiden, slik at Laerdal kan innfri sin misjon om å bidra til å redde en million liv, hvert år, innen 2030.

Fabrikken 5000 kvadratmeter i grunnflate og har et viktig bærekraftaspekt med fjernvarme og generelt høy energieffektivitet. Det er også 2300 kvadratmeter kontorområder hvor Laerdal etablerer smarte løsninger for god samhandling mellom alle funksjonene i konsernet.

I tillegg til omvisningen fikk ordføreren og andre gjester også muligheten til å øve på sine hjerte- og lungeredningsferdigheter ved å delta i et program som Laerdal har utviklet for UEFA og den Europeiske hjerteorganisasjonen ERC. Treningsprogrammet bygger på en app som i kombinasjon med HLR dukker bruker spillifisering for å motivere til læring.

På bildet: Flere ville trene på hjerte- lungeredning under omvisningen på den nye fabrikken, Fra Venstre: Alf-Christian Dybdahl, CEO i Laerdal Medical, Kenny Rettore, Ordfører i Sandnes, Tor Bryne – leder Salg Markedsføring og Service, og Michael Yang – fabrikksjef Suzhou. Begge foto: Bernt-Erik Rossavik

Sandnes-ordfører Kenny Rettore (H) klippet snoren onsdag ettermidag. Foto: Bernt-Erik Rossavik

Andre liknende nyheter

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…