Løser skifloke på flyplass

Et nytt bagasjeanlegg til Tromsø lufthavn bidro sterkt til at Tratec Solutions i fjor økte omsetningen med 50 prosent. Prosjektet ble styrt av selskapets avdeling i Stavanger.
04.juni 2024 Tratec Solutions
Tratec Solutions-sjef Trond Robstad og sjef for Tratec Gruppen Bent-Ståle Johansen er stolte av industrigruppen nå er blitt en milliardgeskjeft. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

I prestisjekontrakten med Avinor på 75 millioner kroner lå det en artig utfordring: Lag et system der alt skiutstyr kan håndteres som vanlig bagasje.

– Normalt defineres ski og staver som spesialbagasje. Men fordi Tromsø er den flyplassen i Norge som tar imot flest skiturister og denne trafikken bare øker, var det ønskelig at vi gjorde tilpasninger, sier Trond Robstad, administrerende direktør i Tratec Solutions.

Håper på flere Avinor-jobber

– Det ordinære rullebåndet er derfor laget slik at svingene kan håndtere kolli med lengder opptil 230 centimeter, sier Robstad.

Han synes det er gøy at et selskap fra sør kan dekke spesialbehov relatert til håndtering av ski i arktiske strøk.

– Nå håper vi at Avinor er så fornøyd med jobben vi har gjort i Tromsø at vi kan få tilsvarende oppdrag på andre flyplasser, sier Robstad.

Aanestad lever videre Tratec Solutions som produserer systemer for bulkmassehåndtering og transportbånd for råvarer og ferdigvarer, hadde i fjor tidenes driftsår. Omsetningen økte med formidable 50 prosent til 433 millioner kroner og selskapet leverte et resultat før skatt på 11,4 millioner kroner.

– Vi har et sterkt kompetansemiljø med ansatte fra det som tidligere var Agdermaskin og medarbeidere fra den tradisjonsrike stavangerbedriften Aanestad, som ble kjøpt opp via et konkursbo høsten 2020, sier Robstad.

Offshorebransjens Mekonomen

I tillegg til Avinor-jobben, hadde Tratec Solutions store prosjekter for Yara i Porsgrunn og Glencore i Kristiansand. Dessuten var det full fart i offshoreavdelingen. Selskapets offshoreavdeling leverer både deler og servicetjenester – som regel raskere og til en lavere pris enn konkurrentene – ifølge selskapet.

– På mange måter er vi offshorebransjens svar på Mekonomen, som har som mål å tilby kundene et enklere liv på alt som har med bil å gjøre gjennom høy kvalitet og effektiv logistikk, forklarer Robstad, som styrer 125 ansatte på kontorer på Nodeland i Kristiansand, Forus i Stavanger, Porsgrunn, Trondheim og Singapore. Tratec Solutions er en del av Tratec, som i fjor for første gang passerte milliarden i omsetning. Industrigruppen har nærmere 500 ansatte fordelt på fire selvstendige selskaper: Tratec Teknikken, Tratec Halvorsen, Tratec Norcon og Tratec Solutions.

Andre liknende nyheter

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…