Mverdi feirer ett år: – Vi så en mulighet og grep den

For ett år siden sto Kristin Madsen ved et veiskille. Som avdelingsleder for Markedssjefene i Stavanger opplevde hun at selskapet, et Oslo-basert konsulentselskap innen «marketing for hire», ikke helt fant fotfeste i regionen. Da hovedkontoret tok en strategisk beslutning om å legge ned Stavanger-avdelingen, grep Madsen muligheten: Hun kjøpte ut selskapet, etablerte Mverdi AS og beviste at markedet i Rogaland var modent for en ny, lokal tilnærming.
10.mars 2025 Mverdi
Teamet i Mverdi feirer ett år med vekst og nye samarbeid. Foto: Mverdi

– Jeg visste at det var behov for fleksibel og spesialisert markedsføring og kommunikasjon, men vi måtte finne vår egen måte å gjøre det på, sier Madsen.

Mverdi har på kort tid vokst til et selskap med solide kunder på lista. Ifølge Madsen var det etter påske i fjor at det virkelig tok av.

– Jeg husker jeg var i Spania og tenkte at ting var usikre, men så plutselig skjedde det. I løpet av en måned landet vi to av våre største kunder, og flere førespørsler var på vei. Da visste jeg at vi var på riktig vei.

For en oppstartsbedrift er bemanning alltid en utfordring, og det var ikke annerledes for Mverdi.

– Vi hadde for lite folk, men så snart vi fikk på plass en plan med kundene, kunne vi vokse på en sunn og robust måte. For første gang på tre-fire år kunne jeg faktisk ta ferie og slappe av, forklarer Madsen med et smil.

 

En forretningsmodell som treffer

Mverdi skiller seg ut ved at man kan leie inn en marked- eller kommunikasjonsressurs, samtidig som man får tilgang til kompetansen til en hel avdeling. De kan også være en forlengelse av kundenes eksiterende team.

– Mange bedrifter trenger ikke en hel markedsavdeling, men de trenger gjerne operative hoder og hender, som en integrert del av virksomheten. Vi gir dem fleksibiliteten til å hente inn den kompetansen som trengs, og sørge for at ting blir gjort, sier Cecilie Våge, medeier og leder for PR- og kommunikasjon i Mverdi.

Hun mener at Mverdi har klart å utnytte et markedspotensial som tidligere var vanskelig å få gjennomslag for.

– Da vi startet, var konseptet «marketing for hire» fortsatt umodent i regionen. Vi knekte koden ved å fokusere på kommunikasjonsbiten først, deretter markedsføring. De fleste B2B-kundene trenger en artikkel, kundereferanser, tekst til en LinkedIn-post eller en pressemelding først. Så bygger vi videre med en langsiktig strategi sammen. Det har gjort oss til en verdifull partner.

 

Sunn vekst og klare ambisjoner

Mverdi har hatt en solid vekst det første året. Omsetningen endte på 6,4 millioner kroner, med et overskudd på 650 000 kroner.

– Et hårete mål for 2025 er å nå 10 millioner kroner i omsetning, og utvide med et par flere ansatte, forklarer daglig leder i Mverdi.

Samtidig har selskapet valgt en kontrollert vekststrategi.

– Vi har til og med takket nei til noen kundeoppdrag for å følge strategien om robust og solid vekst. Vi kunne ansatt flere og vokst raskt, men vi ønsker å ha samarbeid med rett type kunder. På denne måten sikrer vi at vi bygger et solid selskap med rett kompetanse, som kan levere kvalitet i alle ledd. Vi har sett eksempler på selskaper som har vokst for raskt og mistet kontrollen. Det skal ikke skje hos oss, sier Cecilie Våge.

 

Rogaland heier på lokalt

En av de viktigste lærdommene Mverdi har tatt med seg det første året, er hvor sterkt samarbeidsklimaet i Rogaland er.

– Vi har fått god støtte fra næringslivet. Det er en kultur for å heie på hverandre og bygge hverandre opp her, mer enn å konkurrere for enhver pris, forklarer Madsen.

Hun trekker fram at bedrifter i regionen ofte velger lokale leverandører og ser verdien av å investere i kompetanse nært.

– Da vi startet opp, var det mange som sa: «Så kult, fortell hva dere gjør!» Det er en annerledes mentalitet enn vi ser i Oslo, hvor mange sitter mer på hver sin tue. Her i Rogaland ser vi hvordan partnerskap og lokale samarbeid gir suksess og synergier. I tillegg samarbeider vi med aktører som sitter på kompetanse og muligheter som gir verdi til våre kunder, samme hvor i landet de holder til. Så dette er en kultur vi ønsker å bygge videre på, både lokalt og nasjonalt, og er en del av vår vekststrategi.

 

Cecilie Våge, leder for kommunikasjon og PR. Foto: Mverdi

Innsikt som konkurransefortrinn

Mverdi satser nå videre på å tilby tjenester som er bygget på innsikt og analyse som en del av sin strategi.

– Gjennom våre partnere ønsker vi å gi eksklusiv tilgang til rapporter og undersøkelser basert på databasert innsikt. Enten det handler om merkevare, omdømme eller markedsutvikling, skal vi sørge for at våre kunder har den informasjonen de trenger for å ta riktige strategiske beslutninger. Dette er en del av vårt DNA, som er merverdien, og vil bli en enda viktigere del av vår utvikling fremover, sier Våge.

 

Veien videre

Målet klart: Å bli den foretrukne samarbeidspartneren i regionen når det kommer til markedsføring og kommunikasjon. Det innebærer samarbeid med spennende kunder og verdifulle partnerskap, samt styrke teamet med dyktige nye ansatte. I tillegg ønsker de å hjelpe flere selskaper i regionen med å forstå verdien av å investere i markedsføring og kommunikasjon som gir effekt.

– Mange bedrifter opererer med en kortsiktig ad-hoc strategi, der de fokuserer på umiddelbare gevinster. Dette kan være fristende, men det er den langsiktige og strategiske tilnærmingen som virkelig bygger en solid merkevare, og som gir resultater. Når man innser det, har man forstått verdien av merkevarebygging, avslutter Madsen.

Kristin Madsen, daglig leder. Foto: Mverdi

Andre liknende nyheter

Knowing Why etterlyser kvinnelige ledere

Kristine Sirnes i Knowing Why har vært aktiv i arbeid knyttet til likestilling og kjønnsbalanse i mer enn ti år. Knowing Why tilbyr strategisk rådgivn…

Advokatfirma Neergaard satser på Legal as a Service

Advokatfirma Neergaard er blant de første i Norge som satser på Legal as a Service (LaaS), som er en moderne og fleksibel modell for juridisk rådgivni…

Fagkonferansen Serviceforum er tilbake

Etter noen års opphold er endelig Serviceforum tilbake. Årets foredragsholdere inkluderer Petter Stordalen, Torill Renaa og Mikael Forselius. «Bransje…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner