Tok NM gull i rørleggerfaget

Krister Hanstvedt (19) fra Stavanger tok NM-gull i rørleggerfaget under yrkes-NM sist uke, som en av flere knallsterke plasseringer fra Rogaland.
03.oktober 2022 Rørentreprenørenes Opplæringskontor Rogaland
Krister Hanstvedt under konkurransen og svenneprøven

Forrige uke ble det avholdt yrkes-NM 2022 i Kristiansand i regi av WorldSkills Norway (WSN). WSN er en ideell organisasjon som arbeider for å heve kvaliteten på og interessen for norsk yrkesutdanning. WSN er en viktig bidragsyter i arbeidet med å få flere til å velge yrkesfaglig utdannelse. Bak organisasjonen står Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Utdanningsdirektoratet, Kommunesektorens Interesseorganisasjon (KS) og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.

I årets konkurranse gjorde Rogaland en veldig bra innsats, og gikk av med seieren i flere yrkesretninger innenfor bygg og anlegg:

Anleggsmaskinfører

1. plass - Jon Siqveland Kalheim, Rogaland

Rørleggerfaget

1. plass - Krister Hanstvedt, Rogaland

Tømrerfaget

1. plass - Joakim Berge, Rogaland

2. plass - Marius Helberg Gauthun, Rogaland

Ventilasjons- og blikkenslagerfaget

3. plass - Silje Stensland, Rogaland

I tillegg til NM, tar man i Rørfaget svenneprøven samtidig. Dette besto Krister Hanstvedt til meget godt bestått. Med det er han fagmann med NM-gull i tillegg.

Andre liknende nyheter

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…