Nordic Unmanned tildelt kontrakt på 20 millioner euro

Nordic Unmanned har mottatt et betinget tildelingsbrev fra European Maritime Safety Agency (EMSA) angående fastvinge RPAS (drone) -tjenester som utfører langdistanse maritim overvåking.
30.juli 2021 Nordic Unmanned
Kontrakten omfatter fastvinge droner, typen Aerosonde, som vises på bilde her

Den offisielle verdien av rammekontrakten er 20 millioner euro over en periode på opptil 2+1+1 år. Nordic Unmanned er kontraktspartner med EMSA. Nordic Unmanned vil bruke Textron Systems’ «Aerosonde» som sin droneplattform og to komplette systemer, inkludert opplæring, vil bli levert i løpet av de neste seks månedene. En obligatorisk innledende konfigurasjonstest må være fullført innen åtte uker før rammekontrakten mottas. Den offisielle signeringen av kontraktene forventes å være før slutten av september.

De første spesifikke «deployment» kontraktene i Europa forventes å mottas og ha økonomisk effekt fra 1. kvartal 2022, og full utnyttelse av rammekontrakten forventes å skje fra 3. kvartal 2022. Utnyttelsen av rammekontrakten er betinget av avrop fra kunden i løpet av kontraktens levetid.

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…