Stangeland Gruppen: Aldri hatt høyere omsetning

Stangeland Gruppen hadde i 2023 en EBITDA på over 443 millioner kroner og passerte tre milliarder i omsetning for første gang. I tillegg hadde eierselskapene over 150 millioner i resultat fra andre finansielle plasseringer.
19.juni 2024 Stangeland Gruppen
– Vi er offensive og tar stadig nye grep for å forbedre og styrke posisjonen vår, sier konsernsjef Olav Stangeland. Foto: Stangeland

Stangeland Maskin er lokomotivet, både på omsetning og resultat, og ordreinngangen har aldri vært bedre enn nå.

– Jeg er stolt av folkene våre og resultatene vi leverer. Resultatene er preget av langsiktig, solid jobbing i hele selskapet. Stangeland Maskin er en fornuftig, veldrevet forretning, som består av flinke folk som har det travelt og kjekt på jobb, og som bokstavelig talt er enormt flinke til å legge stein oppå stein. Det er jeg takknemlig for, sier Tommy Stangeland, daglig leder i Stangeland Maskin, som for første gang passerte to milliarder kroner i omsetning i fjor.

– Jeg er også fornøyd med at ordreinngangen aldri har vært bedre enn den er nå, blant annet etter at vi i slutten av mai vant anbudet om å bygge den midtre delen av Rogfast sammen med Implenia.

Stangeland-konsernet har aldri hatt høyere omsetning enn i 2023. Kontantstrøm og resultater er på rekordnivå. Det skyldes først og fremst god, stabil drift, og gode prestasjoner i mange selskaper vi har eierinteresser i.

– Vi passerer tre milliarder kroner i omsetning og oppnår et samlet resultat før skatt på 325 millioner inkludert eierselskaper. Selskapene vi er investert i er solide og leverer sterke resultater. Resultatet er fantastisk, sier Olav Stangeland, konsernsjef i Stangeland Gruppen, som legger til at det i tallene for 2023 er tatt et betydelig tap på en finansiell investering.

– Vi er offensive og tar stadig nye grep for å forbedre og styrke posisjonen vår. Det viser vi blant annet med kjøpet av kranselskapet Havator, vår største investering noen gang. Nå er vi, med Crane Norway og Havator, størst i Norden på kran. Flere nye selskaper ble en del av Stangeland Gruppen i 2023, som K. Volden Transport og Klingsheim Hogst & Hage. Vi holder stø, offensiv kurs også i 2024. Det er jeg stolt av, sier Olav Stangeland.

Andre liknende nyheter

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…