Stavanger-porselen årets produkt

Figgjo mottok i dag prisen Årets produkt fra Designindustrien for sin inkluderende porselensatsing, «Porselen for alle».
10.desember 2020 Figgjo
BESTE PRODUKT. Noen farger kan få demenspasienter til å spise mer, viser forskningsprosjektet «Porselen for alle». Markedsansvarlig Christian Gj. Vassdal og administrerende direktør Anne Kristine Rugland Thulin tar imot prisen Årets produkt på vegne av Figgjo. Foto: Figgjo

– Det er utrolig imponerende å se på det Figgjo har fått til i skjæringspunktet mellom forskning, produktutvikling og samfunnsansvar, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Designindustrien delte ut fire bransjepriser under sitt digitale medlemsmøte torsdag 10. desember. Da hadde en fagtung jury vurdert et finaleheat bestående av 10 norske møbel- og designprodusenter.

Årets produkt: «Porselen for alle» fra Figgjos «Porselen for alle»-arbeid og NCPs miljøstol S-1500 var begge nominert til Årets produkt. Figgjo trakk det lengste strået.

– Jeg er svært glad for denne prisen! Disse produktene har som mål å bedre måltidsopplevelsen for eldre og bidra positivt i et samfunnsøkonomisk perspektiv, sier Anne Kristine Rugland Thulin, administrerende direktør hos Figgjo.

Underernæring er et stort problem hos mange demenspasienter. Stavanger-produsenten har sammen med Hotellhøgskolen ved Universitetssykehuset i Stavanger gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos personer med demens. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.

– For å bidra til en bedre måltidsopplevelse spesielt for demenspasienter, måtte vi tenke annerledes når det kom til funksjonalitet på design og dekor. Vi er veldig stolte av å være del av det viktige arbeidet til forsker Kai Victor Hansen ved Hotellhøgskolen, Universitetet i Stavanger. Serien har blitt tatt godt imot på det norske markedet, og vi ser gryende interesse for den i utlandet også, sier Thulin.

Andre liknende nyheter

Knowing Why etterlyser kvinnelige ledere

Kristine Sirnes i Knowing Why har vært aktiv i arbeid knyttet til likestilling og kjønnsbalanse i mer enn ti år. Knowing Why tilbyr strategisk rådgivn…

Mverdi feirer ett år: – Vi så en mulighet og grep den

For ett år siden sto Kristin Madsen ved et veiskille. Som avdelingsleder for Markedssjefene i Stavanger opplevde hun at selskapet, et Oslo-basert kons…

Advokatfirma Neergaard satser på Legal as a Service

Advokatfirma Neergaard er blant de første i Norge som satser på Legal as a Service (LaaS), som er en moderne og fleksibel modell for juridisk rådgivni…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner