Totalbetong sikrer seg ny storkontrakt

Totalbetong og Eyvi samarbeider med Arctic Seafarm om å utvikle et banebrytende hybridanlegg for lakseoppdrett på Nesna. Anlegget, som nylig fikk fullfinansiering, vil ha en kapasitet på 10.000 tonn laks per år og skape rundt 40 nye arbeidsplasser. Første smolt er planlagt satt inn i 2026, og anlegget skal være fullt operativt innen 2027.
17.oktober 2024 Totalbetong
Illustrasjon av Artic Seafarm sitt landbaserte oppdrettsanlegg på Nesna i Nordland. Foto: Artic Seafarm

– Løsningene er meget energieffektive, de er tilrettelagt for fiskevelferd og vi legger selvsagt også til rette for et godt arbeidsmiljø for de som skal drifte anlegget. Vi er stolte av resultatet og de gode løsningene vi har kommet frem til sammen med Totalbetong og Arctic Seafarm, sier Kjetil Isaksen, daglig leder i Eyvi.

Langsiktig planlegging – god kapasitet

Totalbetongs kompetansesenter for landbasert akvakultur i Bodø har vært involvert i prosjektet siden januar 2020, hvor de sammen med de opprinnelige utviklerne identifiserte mulighetene for å bygge et banebrytende anlegg. Etter flere års detaljert planlegging, står prosjektet nå klart til byggestart i desember 2024, med første byggetrinn estimert totalt til 2,7 milliarder kroner. Prosjektets modul 1 vil dekke 28.200 kvadratmeter, og tomten som er under utvikling, strekker seg over 117 mål. Arbeidet inkluderer uttak av 1,5 millioner kubikkmeter med fast fjell.

– Vi er stolte over at vi kan bidra med vår kompetanse i prosjekter av denne skalaen. Dette prosjektet representerer over fire års dedikert arbeid, og vi ser frem til å komme i gang sammen med Arctic Seafarm og Eyvi. Dette er ett av totalt tre store prosjekter pågående i Totalbetong, noe som viser styrken i vår evne til å levere, samtidig som vi har ansatt nye folk og dermed har god kapasitet til å utvikle nye prosjekter, forklarer Jan Arvid Johansen, forretningsutvikler i Totalbetong.

Stiller med egen biolog

Anlegget vil være et hybrid gjennomstrømningsanlegg som benytter seg av en kombinasjon av solenergi, vannkraft og resirkulert energi fra turbiner. Det skal pumpe 980 kubikkmeter sjøvann i minuttet, med strenge krav til både vanninntak og utslipp for å sikre bærekraftig drift og optimal fiskehelse.

– Med vår egen biolog Børge Andreassen, som har bred erfaring fra oppdrettsnæringen, kan vi sikre at anlegget fremmer optimal fiskehelse og bærekraftig drift, sier Olav Bang-Haagensen, leder for akvakultur i Totalbetong.

Fiskevelferd i fokus

Totalbetong har etablert seg som en betydelig aktør innen landbasert akvakultur, med pågående prosjekter til en samlet verdi på 3,8 milliarder kroner. Selskapets styrke ligger i den tverrfaglige kompetansen på alle nivåer av prosjektutviklingen. Med Børge Andreassen som ny erfaren rådgiver ved kompetanseavdelingen i Bodø, har Totalbetong styrket sin ekspertise innen fiskevelferd. Andreassen bringer med seg en imponerende bakgrunn og erfaring som vil bidra til å sikre fiskehelse og et gunstig miljø for oppdrettsfisken.

– Vi er svært stolte over at Arctic Seafarm AS valgte oss som sin samarbeidspartner tidlig i prosessen, og vi takker for tilliten, avslutter Jan Arvid Johansen, forretningsutvikler i Totalbetong.

Andre liknende nyheter

Hovedkontoret til Beyonder får nye eiere

Siva – det statlige selskapet for industrivekst blir ny eier av bygget som huser batteriteknologiselskapet Beyonder på Forus. Investeringen skal styrk…

Inngår partnerskap med Westbroker

Söderberg & Partners kjøper 59 prosent av aksjene i Westbroker. – Med kontor i Stavanger styrker vi vår allerede etablerte posisjon i Rogaland, skrive…

Endrer navn: Er landets største sparebank

1. oktober går SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge sammen og danner SpareBank 1 Sør-Norge. Hovedkontoret blir i Stavanger.