Skal levere til Domkirken

Stavanger Domkirke er under oppussing og FLOW Klima Sør-Vest AS har fått ventilasjonsjobben på den staslige katedralen i Stavanger sentrum.
24.oktober 2022 FLOW Klima Sør-Vest AS
Bildet viser fra venstre: Steinar Gilja Håland og Nihat Yildiz fra FLOW Klima Sør

– Da Stavanger kommune utlyste denne jobben bestemte jeg meg umiddelbart for at dette er jobben for oss, rett og slett en unik mulighet, sier Steinar Gilja Håland, prosjektleder i FLOW Klima Sør-Vest.

Katedralen har stått symbolsk i Stavanger sentrum siden 1100-tallet, som gjør den til Norges eldste stående domkirke, og samtidig den domkirken som har beholdt mest av sitt middelalderske uttrykk. Nå er arbeidet i gang med å utbedre kirkens tilstand, men samtidig beholde det originale preget. FLOW Klima Sør-Vest vant jobben sensommeren 2021, men går først nå i gang med første del av ventilasjonsarbeidet. Ventilasjonsjobben er relativt liten, men skal gå over lengre tid for å tilpasses restaureringens fremdriftsplan og koordinering med andre fag. Denne type arbeid tar gjerne litt tid da alt må planlegges nøye for å bevare kirkens originale stand etter beste evne. Steinar Gilja Håland forteller at han har deltatt i flere restaurasjoner av bygg som er fredet, men aldri noe som dette.

– Vår erfaring og kompetanse gjorde at FLOW Klima Sør-Vest skåret høyt på kvalitet, som var en viktig vekting for Stavanger Kommune i valg av ventilasjonsentreprenør. Det er en ære å få delta i oppussingen av slik en nasjonalskatt, og en unik mulighet til å sette ett lite avtrykk på Norges eldste domkirke, avslutter Steinar Gilja Håland.

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…