Vitec Plania inngår samarbeid med Geograf Digital

Vitec Plania og Geograf Digital har signert en samarbeidsavtale. Avtalen gir gjensidige markedsmuligheter for selskapene. Kundene får detaljert 3D-data som kan brukes til visualisering, tegning og modellering av deres bygg. Informasjonen drar de nytte av i arbeidet med drift, vedlikehold og utvikling av bygg.
06.mai 2024 Vitec Plania
Per Kverneland (t.v.) og Ingvar Espeland.

– Denne avtalen er et høyt skattet tillegg til vår programvare og til våre kunder, sier Ingvar Espeland, daglig leder i Vitec Plania.

– Vi kan nå tilby en enkel vei fram til ferdig 3D-modell av eksisterende bygg. Og best av alt er at modellen blir tilgjengelig i programvaren som allerede brukes til byggforvaltning.

For de som jobber med forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) av eiendommer og bygg kan BIM (Building Information Modelling), eller bygningsinformasjonsmodellering på norsk, være aktuelt. Å bruke BIM i driftsfasen er endelig tilgjengelig direkte fra FDV-systemet Plania. Imidlertid må man først samle data om eksisterende bygninger, og det er her Geograf Digital kommer inn.

– Vi er svært glade for dette samarbeidet og har allerede skannet bygg for kunder av Vitec Plania. Vi leverer data i forhold til kundens behov, enten det gjelder til BIM eller til dokumentering av verneverdige bygg, for å nevne to typiske bruksområder, forteller Per Kverneland, daglig leder i Geograf Digital.

– Vi ser et stort potensial i 3D-modellering, det vi kaller vår digitale tvilling. I denne sammenheng er det særlig interessant med det vi tilfører driftsfasen av et bygg. Det muliggjør en effektiv planlegging og videreutvikling av arealene, avslutter han.

Digital tvilling er en virtuell representasjon av et virkelig objekt, som et bygg. Den består av en stor mengde data, algoritmer og sensorer. Brukt på bestemte måter kan en digital tvilling vise den virkelige verden i sanntid. I den daglige driften trengs også digitale 2D-plantegninger. Disse skaper man enkelt fra 3D-modellen og kan dermed oppdatere romplan eller brannkonsept. Samarbeidet mellom Vitec Plania og Geograf Digital gjør det mulig å ta digitaliseringsarbeidet ett skritt videre, også i eksisterende bygg. Når to spesialister går sammen, får kunden egnede data for praktisk bruk i sitt daglige FDV-arbeidet.

Andre liknende nyheter

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…