Dark Arkitekter vant pris
Ordfører Tormod Wilson Losnedal og juryleder Hilde Karlsen delte ut prisen til Rune Magne Johannessen (prosjektleder Rogaland fylkeskommune), landskapsarkitekt Robert Paal, Jostein Korsnes (daglig leder DARK Stavanger) og arkitekt Peter Feltendal. Foto: Sigrun Sætrevik/Stavanger kommune

Dark Arkitekter vant pris

Hetland VGS, vant Byggeskikkprisen 2024, er et forbildeprosjekt for ressursforvaltning og ombruk, mener juryen.
16.oktober 2024 Arne Birkemo

Onsdag delte Stavanger kommune ut den årlige prisen Byggeskikkprisen. Vinneren er nye Hetland VGS, som har vært gjennom en utvidelse og ombygging. Tilbygget sto ferdig til skolestart 2023.

Dark Arkitekter og Rogaland fylkeskommune, som er byggherre for prosjektet, mottok prisen på Ledaal.

– Lønnsomt å tenke grundig

Den ferske ordføreren Tormod Wilson Losnedal (H) delte ut prisen.

Tilbygget til Hetland videregående er blitt vakker ramme for de unges sosiale fellesskap, og et godt sted for læring. Bygget er dessuten et eksempel på at det er både miljøvennlig og lønnsomt å tenke grundig før det bygges, sa ordfører Tormod Wilson Losnedal under overrekkelsen av prisen på Ledaal, melder Stavanger kommune.

Foto: Hundven-Clements

Rombehovet for tilbygget var opprinnelig på rundt 3000 kvadratmeter, men gjennom inngående analyser av eksisterende bygg fant arkitektene nye løsninger som gjorde at halvparten av rombehovet fikk plass i byggene skolen allerede hadde. Ved å redusere nybyggbehovet til halvparten, oppnådde de en betydelig miljøgevinst. Dette er fulgt opp ved at nybygget er gjennomført med høy miljøprofil, opplyser kommunen.

Statsbudsjettet: Utpekt som tapere, men bidrar mest

Juryens begrunnelse

«Rombehovet for tilbygget var opprinnelig på rundt 3000 kvadratmeter, men gjennom inngående analyser av eksisterende bygg fant arkitektene nye løsninger som gjorde at halvparten av rombehovet fikk plass i byggene skolen allerede hadde. Ved å redusere nybyggbehovet til halvparten, oppnådde de en betydelig miljøgevinst. Dette er fulgt opp ved at nybygget er gjennomført med høy miljøprofil».

De andre nominerte til prisen var Fiskepiren og Innoasis.

Ombruk var ikke et eget tema i årets pris, men det har vært tema for alle tre finalistene. Innoasis pleide å være hovedkvarteret for Oljedirektoratet og Fiskepiren gikk fra å være hurtigbåtterminal og venterom til event- og konsertarena.

LES OGSÅ: UiS frykter for framtiden

– Vår tids utfordringer krever at vi har en langt bedre ressursforvaltning enn det som til nå har vært praksis. De tre kandidatene er forbilder i ombruk på hver sin måte, sier byarkitekt Henrik Lundberg, som sitter i juryen for byggeskikkprisen.

Folket har også hatt en stemme med i laget. Publikum har kunnet heiet fram sin favoritt, og publikumsstemmen har vært en del av regnestykket til juryen.

Inviterer næringslivet i Stavanger til India

India er en av verdens raskest voksende økonomier, og med en ny handelsavtale på trappene, ser mange norske bedrifter potensialet i å etablere nye par…

TV: Dette er viktig i statsbudsjettet

Næringsforeningen gir deg det du måt vite om statsbudsjettet for 2025.

Statsbudsjettet: Utpekt som tapere, men bidrar mest

Vi skal ha den dyreste strømmen, det svakeste universitetet de dårligste veiene og det verste jernbanetilbudet, foreslår regjeringen! Samtidig er det…