Fortgang på E39: Kalsås hyller lokalt initiativ
I Nasjonal transportplan (NTP) er det satt av midler til prosjektene, men først etter 2031. Det har Bymiljøpakken ikke tid til å vente på.
De to prosjektene, Smiene-Harestad og Figgjo-Ålgård, har en samlet prislapp på 7,3 milliarder kroner. Av dette skal 5,4 milliarder finansieres med bompenger. Ifølge Aftenbladet har Bymiljøpakken mye bompenger på bok, 1,7 milliarder kroner. Årsaken til det er at framdriften i prosjektene har vært lavere enn planlagt.
Ueland: – For sent å vente
Onsdag bestemte styringsgruppen til Bymiljøpakken, som består av ordførerne på Nord-Jæren, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Statsforvalteren, at de vil gå videre med planene.
– Det er for sent. Uten tidligere oppstart må bilistene og næringslivet fortsatt stå og stampe i kø både nordover og sørover i mange år framover. Det vil også skape store problemer for koblingen mot andre veiprosjekter, både mot Rogfast og den videre utbyggingen av E39 mot Kristiansand. Derfor må vi gjøre det vi kan lokalt for å finne bedre og raskere løsninger, sier fylkesordfører Ole Ueland (H) til Stavanger Aftenblad.
Kalsås: – Helt flott
Behandlingen skjedde samtidig som Logistikkdagen ble arrangert på Quality Airport Hotel på Sola. Der var statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap), på plass for å diskutere og informere om regjeringens mål og tiltak i det grønne skiftet.
Etter å ha måttet svar på spørsmål fra salen om E39, jernbane, ladeanlegg for tungtransport, Hordfast, elektriske lastebiler og ferjer benyttet Næringsforeningen sjansen i pausen til å spør Kalsås om hva han synes om Bymiljøpakkens framoverlente forslag og om når de statlige midlene kommer.
Kalsås hyller det lokale initiativet fra sitt eget hjemfylke Rogaland.
– Helt flott. En slik mulighet og løsning har vi åpnet opp for i Nasjonal transportplan. Helt flott at de nå tar saken i egne hender og følger opp. Det er mange i regionen som tenker at det er på høy tid at vi kommer i gang, sier Kalsås til Næringsforeningen.
Han sier de statlige midlene vil komme når de trengs.
– Dette er et spleiselag mellom Bymiljøpakken og Staten. Når går det mot at man bruker bompengeandelen først, om kommunene også sier ja. Når bompengedelen er brukt opp, så kommer statlige midler etterpå, sier Kalsås.
Etter behandlingen i styringsgruppen skal saken kvalitetssikres av Vegdirektoratet før den sendes til politisk behandling i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og fylket.
Hvor mye tidligere prosjektene kan stå ferdige er litt uvisst. Fem år er nevnt.
– Det kan godt være at tallet er fem år. I NTP har vi sagt at hvis en prioriterer lokalt, så åpner det for en oppstart i den første seksårsperioden som nå er foreslått, sier Kalsås.
Ros fra Næringsforeningen
I Aftenbladet gir Tormod Andreassen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, ros til Bymiljøpakken.
– Det har den siste tiden blitt tatt flere riktige skritt for å få fortgang på veiprosjektene i Bymiljøpakken, og dette er et stort og avgjørende skritt. Her har Ole Ueland og de andre ordførerne gjort et godt stykke arbeid. Regionen står nå samlet og får fortgang på utbygging, sier Andreassen.
– Når en nå kan komme i gang med å fikse regionens to største flaskehalser så er det ikke bare en milepæl, det er en festdag. Jeg gleder meg over den politiskviljen til å nå løse regionens to største flaskehalser. Dette har vi ventet på lenge og endelig skjer det, sier administrerende direktør Harald Minge og fortsetter:
– Det er viktig for legitimiteten til Bymiljøpakken at også veiprosjektene prioriteres. Skal vi bygge regionen er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Kollektivsatsningen er avgjørende for storbyregionen, men det er og veibygging, poengterer Minge.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen har lenge jobbet for fortgang på prosjektene på E39, og målet om å få nye firefelt vei mellom Stavanger og Kristiansand:
LES OGSÅ: TV-sending om NTP: Her skal det bygges
LES OGSÅ: Tar i vest - gir i øst
LES OGSÅ: NTP-forliket: Fra vondt til verre
Andre liknende nyheter
Jæren: Fullt hus og stort engasjement
Det var dekket til 90 personer på Treffpunkt Jæren, men man måtte ut i gangen og hente flere stoler. Jærske muligheter og utfordringer ble diskutert,…
Green Mountain-rapport: Store ringvirkninger
Datasenteret på Rennesøy har siden byggingen i 2022 understøttet 1600 årsverk og 2,3 milliarder kroner i verdiskaping. – Svært viktig at vi får belyst…
Advarer mot å legge ned internasjonal VGS-linje: Vil svekke Stavanger posisjon
Rogaland er et internasjonalt fylke med et internasjonalt arbeidsliv. IB-linjen på St. Olav har ikke bare vært viktig for energinæringen, men for NATO…