Slik vil nye RA Stavanger dekke næringslivet
Geir Søndeland, ansvarlig redaktør og daglig leder i RA Stavanger, vil dekke næringslivet på en folkelig måte. Foto: Arne Birkemo

Slik vil nye RA Stavanger dekke næringslivet

Ansvarlig redaktør Geir Søndeland vil komme bak dressjakken, og se næringslivsfolkene med «hettegenser og joggebukse».
28.september 2024 Arne Birkemo

Fredag morgen hadde Stavangers nye avis, RA Stavanger, lanseringsfrokost på Fiskepiren. Mange var møtt om for å se og høre om hvilke planer den nye avisen har for byen. Mediekonsernet Amedia står bak, Norges største mediekonsern. RA Stavanger dropper papir, og er en ren nettavis. Tirsdag 1. oktober går de «live», åtte måneder siden «gamle» Rogalands Avis ble nedlagt.

Siden midten av august har «drømmelaget» til ansvarlig redaktør og daglig leder, Geir Søndeland, jobbet med å bunkre opp saker. Ansettelsene pågår fremdeles. Planen er å ha en redaksjon på ti personer.

SAMFERDSEL: Tar i vest, gir i øst


KJERNEKRAFT: – Trenger bare noen fotballstadioner

Mange møtte opp på lanseringsfrokosten til RA Stavanger fredag.

 

Både venn og kritiker

Næringsforeningen i Stavanger-regionen tok en prat med ansvarlig redaktør og daglig leder, Geir Søndeland, om hvordan avisen planlegger å dekke næringslivet i Stavanger, fordi det er først og fremst Stavanger avisen vil dekke, forteller Søndeland.

– Vi er Stavanger sin avis, og vi er næringslivet sin avis. RA Stavanger skal ha glimt i øyet, men som også er klare til å hugge til om vi er på sporet av urett og korrupsjon. Vi er patrioter på vegne av byen – det gjelder også næringslivet. Vi skal være deres aller beste venn, men også den argeste kritiker når det er på sin plass, sier Søndeland.

Avisen vil dekke de «store tunge, som Stavanger definerer som «våre». Det kan være Equinor eller Lærdal Medical, forteller han. RA Stavanger kommer ikke til å følge oljeprisen dag for dag, eller de siste kvartalsrapportene.

 

GI FOLK EN SJANSE: – Se personen, ikke bare handikappet

Geir Søndeland, RA Stavangers ansvarlige redaktør og daglig leder, er ikke redd for å by på seg selv. Han åpnet lanseringsfrokosten med sin egen Zlatko Tripic-låt.

 

Folkelige historier

– Det er ikke nødvendigvis der de gode historiene ligger. Selvfølgelig er et dramatisk oljeprisfall en kjempesak for oss, fordi det vil prege hele Stavanger, men essensen er at vi skal være folkelige. Vi skal klare å nå både unge og eldre. Da kan vi ikke være for tekniske. I stedet for næringsliv kan vi også kalle det arbeidsliv – det er mer folkelig, sier Søndeland.

Han trekker fram at Stavanger er en spennende by med mye næringslivsstoff.

– Gründere, entreprenørskap og innovasjon. Det er et vanvittig trøkk i denne byen. Det er så mange flinke folk som ikke får nok oppmerksomhet. De har gjerne satset hus og hjem og satt kjærligheten i spill for at de skal lykkes. Den historien vil vi få fram, ikke nødvendigvis produktet som gir hakket mindre rust på et oljerør enn konkurrentens oppfinnelse, sier Søndeland og fortsetter:

Jeg vil forbi dressjakken. Jeg vil se næringslivstoppene når de tar på seg hettegenser eller joggebukse og byr på seg selv.

Næringsforeningen ønsker nye RA velkommen

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, var til stede på lanseringsfrokosten.

– En gledens dag. Byen er ikke den samme uten to aviser. Næringslivet ønsker virkelig nye RA Stavanger velkommen, sier Minge og fortsetter:

– Vi har Norges mest interessant og verdiskapende næringsliv som nå står i et nytt veikryss! Nye satsinger på grønn energi og mye annet skjer i rekordfart. Da trenger vi definitivt medier som syns dette er interessant og som leverer en kontinuerlig kvalifisert dekning, både når det gjelder nyheter og bakgrunnsstoff. Og gjerne medier med litt forskjellig innfallsvinkel og prioriteringer. Derfor er det så viktig at Stavanger igjen har to aviser.

Harald Minge, administrerende direktør i Stavanger-regionen.

Minge er klar på at næringslivet forventer et kritisk blikk. Samtidig sier han at det er lov å skrive om det som går bra også.

– Og når det gjelder meningsjournalistikk, ledere, kommentarer osv. så er det jo også lov å være for næringsutvikling. De neste generasjonene skal også ha noe å leve av, og mye av det grunnlaget legges nå. Så må vi manøvrere oss gjennom en masse dilemmaer, vanskelige lokaliseringsspørsmål, polarisering og fastlåste meninger, vridning på fakta og fake news, spesielt når det gjelder spørsmål som berører folk som vindkraft, mineraler, datasentre og så videre, avslutter Minge, som selv var sjefredaktør i RA fram til 2008.

Andre liknende nyheter

Inviterer næringslivet i Stavanger til India

India er en av verdens raskest voksende økonomier, og med en ny handelsavtale på trappene, ser mange norske bedrifter potensialet i å etablere nye par…

TV: Dette er viktig i statsbudsjettet

Næringsforeningen gir deg det du måt vite om statsbudsjettet for 2025.

Statsbudsjettet: Utpekt som tapere, men bidrar mest

Vi skal ha den dyreste strømmen, det svakeste universitetet de dårligste veiene og det verste jernbanetilbudet, foreslår regjeringen! Samtidig er det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner