Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer
Preikestolen er fortsatt veldig populær, men regionen klarer ikke utløse potensialet i resten av Lysefjorden. Foto: Terje Rakke/Nordic Life 2011

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale dette området har.
21.juni 2024 Elianne Strøm Topstad og Arne Birkemo

Sola skinner. Fredag var siste skoledag. Sommeren er offisielt i gang. Regionens reiselivsaktører er spente på sommersesongen. Det er optimisme å spore når 7 av 10 næringsaktører forventer like bra, eller bedre besøkstall enn fjoråret.

Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Per Morten Haarr, presentere prognoser, trender og signaler for sommerturismen i et møte i regi av fagrådet for reiseliv hos Næringsforeningen i Stavanger-regionen i dag. I følge NHO Reiselivs «Sommergallup» 2024 (gjennomført av Kantar) er det optimisme i reiselivsindustrien i forkant av årets sommersesong. Det viser seg at Norgesferie er fortsatt populært.

Utsikten ved Preikestolen lokker mange turister. Foto: Eduardo Grund/Region Stavanger

Reiselivsdirektør, Per Morten Haarr presentere prognoser, trender og signaler for sommerturismen i et møte i regi av fagrådet for reiseliv hos Næringsforeningen i dag. I følge NHO Reiselivs «Sommergallup» 2024 (gjennomført av Kantar) er det optimisme i reiselivsindustrien i forkant av årets sommersesong. Det viser seg at Norgesferie er fortsatt populært.

– Andelen som skal til Europa er fortsatt ikke like høy som den var før koronapandemien. 65 prosent av de som planlegger ferie rapporterer at de skal feriere i Norge, og det er jo gode nyheter for norske reiselivsbedrifter, sier Haarr.

Årsaken er sannsynligvis knyttet til hardere økonomiske tider, og den svake kronekursen forklarer han. Samtidig ser vi at det er «voksne» nordmenn, 50 pluss, som i større grad prioriterer ferie i eget hjemland.

LES OGSÅ: AquaNext: – Skal bli havbrukets ONS

Vår region øker, men er ikke på topp

Dessverre er ikke vår region på topp når det kommer til norske turistmål. I følge rapporten er Vestland og Agder de mest populære fylkene.

Utover dette er det de store byene som frister.

En fjerdedel av de spurte legger turen til hovedstaden. Selv om det er økning av norske turister som besøker Stavanger, er det fortsatt langt igjen til vår region er på samme nivå som for eksempel Bergen og Oslo.

Haarr sier at vi har et stort potensialt når det gjelder å øke andelen av norske turister til Stavanger-regionen. Han legger oså til at svak kronekurs gir håp for flere besøk fra utlandet. Det meldes om god booking fra utenlandske turister.

– Valutakurs, kjøpekraft og hetebølger i Europa gjør oss i Norden til et attraktivt reisemål. Det er størst økning av gjester fra Nord-Europa, men vi ser at USA og noen asiatiske land er i ferd med å vokse, forteller han.

LES OGSÅ: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

På Expat-toppen: – Lett å elske Stavanger

Uløst potensiale: – Trist

Turistinformasjonen i Stavanger-regionen melder imidlertid om 16 prosent økning i besøkende i forhold til 2023. Og trenden er åpenbart at gjestene kjøper mer enn tidligere år. Det er selvsagt hjulpet av valutakursen, men også en rekke meget populære aktiviteter og attraksjoner som blant annet Lysefjord-cruise.

Samtidig som besøkene på Preikestolen øker, forventes det en nedgang på Flørli, Songesand og Lysebotn. Reiselivsdirektøren synes at det er trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale dette området har.

Haarr bekrefter at utfordringen med trafikk på Lysefjorden fører til at regionen mister mange besøkende.

– Vi vet at mange turoperatører dropper turen til Lysefjorden rett og slett fordi ferje-tilbudet er for dårlig. Dette er synd siden det er en etterspurt rundtur som vi vet mange turoperatører etterspør. Kombinasjonen av fjordens mange attraksjoner og muligheten for å kjøre videre via Lysebotn og Sirdal gjør rundturen til den perfekte kjøreopplevelsen for utenlandske turoperatører sier han.

Haarr forteller videre at fordi infrastrukturen lite tilrettelagt og uforutsigbar, at turoperatørene ikke en gang har den som et alternativ når de selger inn Fjord-Norge og Vestlandet til sine bussgrupper.

Dermed går Stavanger-regionen glipp av besøkende og vi får ikke tatt ut verdiskapingspotensialet som Lysefjorden har.

Oppgang for hotellene

Stavanger-regionen har cirka 5000 hotellrom fordelt på 35 hoteller. I forkant av ferien estimerer sentrumshotellene et belegg på 75 prosent, en oppgang på 10 prosent sammenlignet med 2023.

Gjermund Dahl, direktør på Clarion Hotel bekrefter at sommeren ser bra ut.

– Foreløpig ligger vi an til en bedre sommersesong sammenlignet med fjoråret, sier han, og gleder seg over at de ligger godt foran skjema for øyeblikket.

Gjermund Dahl​, direktør Hotel Clarion Energy. Foto: Henrik Moksnes (Bitmap)

Kraftig økning i Airbnb-utleie og bobilturister

Selv om tallene for hotellene ser bra ut, merker hotellnæringen at det er flere aktører på markedet nå enn tidligere. Spesielt bobilturismen er i ferd med å ta skikkelig av. Tall viser en tilnærmet dobling av forhåndsbestilte bombrikker før sommeren 2024. Det blir viktig å jobbe for å legge til rette på en sunn og god måte sier Haarr.

– Det er allerede sprengt på en rekke parkerings- og kommunale oppstillingsplasser allerede. Det blir viktig å få bobilgjestene til å bruke de kommersielle campingplassene, og at de bruker tog, buss og sykkel når de skal besøke regionen avslutter han.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Den stavangerske kjipheten

Kunne Kunstsilo i Kristiansand blitt realisert i Stavanger? Hva skjedde egentlig da Stavanger Aftenblad hyret inn en arkitekt fra Bergen til å anmelde…