Samarbeids-struktur: Inspireres av Trondheim
DEBATT: Fra venstre: Moderator Harald Minge (administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Svein Erik Indbjo (fylkesvaraordfører i Rogaland), Knut Vareide (seniorforsker Telemarksforskning), Berit Rian (administrerende direktør i Næringsforeningen i Trondheim), Bodil Sivertsen (kommunedirektør i Sandnes), Camilla Dunsæd (kommunedirektør i Kristiansand). Foto: Egil Hollund

Samarbeids-struktur: Inspireres av Trondheim

I Trondheim-regionen er næringsforeningen med på å utarbeide kommunenes næringsutviklingsplaner. – En spennende tanke, sier fylkesvaraordføreren i Rogaland. – Vi trenger flere, også de utenfor, sier kommunedirektøren i Sandnes.
16.august 2024 Arne Birkemo

Om bord på Rygerelektra, båten til Stavanger-regionen, har det i løpet av Arendalsuka vært 31 arrangementer og 4000 besøkende. Onsdag var det duket for debatt om samarbeid mellom kommunene i Stavanger-regionen.

I Trondheimsregionen har Næringsforeningen i Trondheim-regionen vært en del av Næringsrådet, som sammen med Trondheim og sju omliggende kommuner – pluss NHO Trøndelag, NTNU og Sintef – har laget en felles strategisk plan for næringsutvikling i regionen.

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Trondheim-regionen, Berit Rian, holdt innlegg om hvordan regionen har samlet seg om en felles retning på næringsutvikling. Rian deltok også i paneldebatten med fylkesvaraordfører i Rogaland, Svein Eirk Indbjo (Frp), kommunedirektør i Sandnes Bodil Sivertsen, Camilla Dunsæd (kommunedirektør i Kristiansand kommune). Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, var moderator.

Dette fungerer i Trondheim

– Jeg tror vi har funnet oppskriften. Næringsforeningen samarbeider med Trondheim kommune, sju andre kommuner som er en del av bo- og jobbregionen, NTNU, Sintef og NHO Trøndelag. Vi har etablert et Næringsråd som lager en felles næringsplan for regionen. Hver kommune leverer en «selvangivelse» hvor de definerer sine styrker og hva de kan bli bedre på. Næringsrådet sørger for at vi får en rød tråd. At den enkelte kommune slipper å lage egne næringsplaner som ofte blir lagt i en skuff. Vi har, som region, et felles mål, vi har definerte roller og en struktur for å gjennomføre, sier Rian.

– Det er viktig å samle alle som jobber med næringsutvikling for å få en felles retning, sier Rian.

LES OGSÅ: Selger Stavanger-regionen i utlandet

Fylkesvaraordføreren: – Fragmentert i Rogaland

Fylkesvaraordfører i Rogaland, Svein Erik Indbjo (Frp), forteller at næringsutviklingen i fylket i dag er «litt fragmentert».

– Jeg hører at Næringsforeningen i Trondheim var med og laget notatet til Trondheim kommune. Det er en spennende tanke. Jeg er usikker på om det funker i andre regioner, men det er en spennende tanke, sier han.

Videre sier Indbjo at man kanskje må trekke inn flere aktører når man skal utvikle planer.

– Det er en interessant modell. Jeg er opptatt av at hele fylket må med. Egersund er langt sør, og Haugesund er langt nord. Det er lett å tråkke i hverandre bed. Men det er ingen tvil om at Stavanger er motoren. Det er der drivkraften er. Førersetet ligger i den store kommunen i midten, sier Indbjo.

– Om vi skal nå det grønne skiftet så er eneste mulighet samarbeid, ellers klarer vi det ikke. Slik det er nå, er det alt for fragmentert. Det er alt for mange planer som ikke blir noe av, poengterte fylkesvaraordføreren.

LES OGSÅ: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Kommunedirektør: – Må få dere med

Mangeårige kommunedirektør i Sandnes, Bodil Sivertsen, ble ikke avskrekket av modellen fra Trondheim – med en næringsforening som er med på innsiden og utvikler regionale næringsplaner.

– Vi vet at vi trenger mer kompetanse. Akademia må tettere på, sammen med fylkeskommunen og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Vi må som i Trondheim og Kristiansand få dere andre ombord på en annen måte, sier Sivertsen.

Knut Vareide, seniorforsker i Telemarksforskning, holdt innlegg om hva som skaper godt funksjonelle storbyregioner og hva som kreves for å skape en attraktiv region som folk vil etablere seg i.

Før var det nok å ha industri. Arbeidsplasser til folk. Det er ikke nok lenger. Regioner som lykkes, er de som er attraktive å bo i.

– Derfor må ha en samlet arealpolitikk hvor nye ting skal ligge. Er sammenslåing bedre? Selvsagt, slo Vareide fast.

Nå er ikke kommunesammenslåing lengre en debatt på Nord-Jæren, eller i Stavanger-regionen for øvrig. Moderator Minge spurte seniorforskeren hva som er den beste samarbeidsmodellen for Stavanger-regionen.

– Det finnes ingen ideell måte. Det som fungerer et sted, fungerer ikke andre steder. Ting kan også forandre seg over tid. Uansett tror jeg det er lurt å ha med næringsforeningen – for å få realisme i planene, sier Vareide.

Minge: – Må ha én stemme på næringsutvikling

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, synes det ble en bra debatt.

– For Næringsforeningen er dette et helt sentralt tema som vi har klare meninger om, så det var ikke så lett å holde seg til moderatorrollen. Heldigvis hadde vi veldig interessante folk og dyktige folk i panelet, sier Minge.

Kristiansand, Trondheim og Stavanger-regionen har rigget samarbeidet veldig forskjellig og det finnes ikke et svar med to streker under om hva som er optimalt, fortsetter Minge.

– Vi er jo opptatt av at vår region, altså Norges 3. største storbyregion, skal snakke med én stemme når det gjelder næringsutvikling, ha felles mål og strategi og evne til å sette konkrete aktiviteter ut i livet. Og da tror vi på prosjektbasert samarbeid hvor næringslivet og kommunene samarbeider på bestemte områder som for eksempel Energihovedstaden, kompetanse og attraktivitet, arealdisponering osv. I Stavanger-regionen syns jeg vi er inne i et godt spor, men utfordringene vi står foran vil kreve enda mer samhandling og evne til rask respons og handling. Da må vi finne en arbeidsform som er smidig og bra, både på politisk og administrativt nivå.

På Expat-toppen: – Lett å elske Stavanger

Trondheim har en modell hvor det er Næringsforeningen som koordinerer næringsplanen for både kommunene og fylket.

– De har virkelig funnet fram til et godt og tillitsfullt samarbeid der oppe mellom de ulike aktørene. Modellen er robust og står seg også godt over tid. Skal det først lages strategier for næringsutvikling er det kanskje ikke så dumt med en sterk deltakelse fra næringslivet. Dessuten opplever vi jo at det er enighet mellom kommunene og næringslivet i de store spørsmålene, avslutter Minge.

Kan starte tidligere på E39: – Det er en festdag

Bymiljøpakken venter ikke på statlige midler til nye E39. – Jeg gleder meg over den politiskviljen til å nå løse regionens to største flaskehalser, si…

Fersk rapport: Dette betyr Equinor for Rogaland og Norge

Når en Equinor-ansatt går på jobb, betyr det at tre andre også kan gå på jobb den dagen. På Energifrokost presenterte Equinor sin nye ringvirkningsrap…

Salen på Boligkonferansen har talt: Det skal opp, opp, opp

De over 300 deltakerne på Boligkonferansen ble spurt om hvordan de tror boligprisene i Stavanger-regionen vil utvikle seg i 2025.