Selger Stavanger i Bergen og Trondheim
Christin Møller fra Næringsforeningen har hatt Stavanger-stand på karrieredagene i Trondheim og Bergen denne uken, sammen med Stavanger Business Region.

Selger Stavanger i Bergen og Trondheim

Næringsforeningen og Stavanger Business Region er til stede med stand på NTNU og NHH sine karrieredager - for å vise studentene at det er i Stavanger-regionen innovasjonen skjer og at man ikke må til Oslo for å få finansjobb.
12.september 2024 Arne Birkemo

Som kjent trenger vi enda flere hoder og hender, og det er derfor viktig å være i Bergen og Trondheim for å møte studentene som jakter sin første arbeidsgiver.

Målet: Å vise ingeniør- og finansstudentene alle de attraktive arbeidsplassene i Stavanger-regionen – flere av dem knyttet til arbeidet for et grønnere Norge.

– Denne gang sikter vi oss spesielt inn på ingeniørstudentene i Trondheim, og finansstudentene i Bergen. Vi er til stede for å vise fram hvilke fantastiske bedrifter vi har hos oss. Og ikke minst vil vi fremheve alt du kan finne på her når du ikke er på jobb, sier Næringsforeningens Christin Møller, prosjektleder for blant annet Trainee Sørvest.

Anna Kraaijeveld Enerstvedt fra Stavanger Business Region og Christin Møller fra Næringsforeningen på stand.
– Må ikke til Oslo

– I forhold til ingeniørstillinger er det ingen andre steder i landet som har så mange spennende jobber som oss. I 60 år har regionen ledet utviklingen av Norge som energinasjon, og kompetansen som finnes her er sentral for å klare omleggingen til mer bærekraftige energiformer. Det er i Stavanger-regionen innovasjonen skjer.

Når det gjelder finansbransjen, tror Møller at flere av studentene i Bergen ikke er klar over hvilke muligheter som finnes.

– Mange tror kanskje at man må til Oslo for å jobbe innen finans eller i konsulentbransjen. Jeg tror at det er flere som ikke er klar over at Skagenfondene, som er en av Skandinavias fremste fondstilbyder ble etablert her, og at du finner hovedkontoret til Norges største sparebank – Sparebank 1 Sør-Norge. Selvsagt er også de største konsulentselskapene PwC, Deloitte, EY og KPMG godt etablert, i tillegg til eksempelvis Aider, BDO med flere. Listen er lang.

LES OGSÅ: Karrieredagen og Job Fair: Årlige møteplasser for fremtidens arbeidskraft

Drømmehelg i Stavanger

På standen skal de også ha konkurranse, hvor heldige studenter kan vinne en drømmehelg for 2 i Stavanger! De heldige vinnerne har en travel helg i vente med overnatting på Hotel Victoria, RIB-tur fra Fjord Events, gavekort på Seid i K8, konsertopplevelse på Tou Scene, middag på RY og surfekurs på Surf School.

– Tanken med konkurransen er at studentene skal lære litt om vår region, og at det er gøy med en flott premie. Eksempelvis vil de lære at 9 av de 10 mest attraktive arbeidsgiverne finnes her i Stavanger-regionen, ifølge Randstads arbeidsgiverundersøkelse for 2024.

De ti mest populære arbeidsgiverne i Norge - 2024:

1. DNV
  2. Equinor
  3. Technip FMC
  4. Aker BP
  5. Aker Solutions
  6. Sopra Steria
  7. SLB (Schlumberger)
  8. ConocoPhillips
  9. Tietoevry
  10. Orkla

Næringsforeningen og Stavanger Business region hadde stand både på NTNU i Trondheim og NHH i Bergen.

På Stavanger-standen fikk studenter info om jobbmuligheter i Stavanger-regionen.

Det er altså først gang Næringsforeningen og Stavanger Business Region har stand på KarriereDagene i Trondheim og Bergen, men det blir sikkert ikke den siste.

– Framover vil vi også koble på flere bedrifter, og få ytterligere innspill til hvilken kompetanse og fagområder våre medlemmer trenger, sier Møller.

JOB FAIR: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Stavangers egen karrieredag

Næringsforeningen og Stavanger Business Region arrangerer også en egen karrieredag på Fiskepiren 3. januar 2025. Dette i samarbeid med UiS, Handelshøyskolen BI, ANSA og Studentsamskipnaden. Her kan også bedrifter melde på stand.

– Her inviterer vi studenter som er hjemme på juleferie fra inn- og utland, og selvsagt alle som studerer her i byen. Det er en takknemlig å jobb å koble studenter sammen med næringslivet, og kanskje sin fremtidige arbeidsgiver, forteller Møller.

Som prosjektleder for Trainee Sør-Vest ønsker hun å få enda flere bedrifter med på laget.

– Jeg kommer gjerne på besøk for å fortelle mer om programmet, avslutter Møller.

PÅ EXPAT-TOPPEN: – Lett å elske Stavanger

Green Mountain vil bygge datasenter i Sandnes

Green Mountain planlegger å bygge datasenter på den såkalte Coop-tomten i Vagle Næringspark i Sandnes. – En betydelig investering som vil sysselsette…

Kjernekraft: – Trenger bare noen fotballstadioner