Slik var den første Tabbekonferansen
300 personer deltok på den første Tabbekonferansen på Clarion Hotel Energy. Foto: Arne Birkemo

Slik var den første Tabbekonferansen

Noen tabber kan man le av. Noen tabber koster flere hundre millioner kroner. Mange tabber kan man lære av.
06.mars 2024 Arne Birkemo

Onsdag ble den aller første Tabbekonferansen arrangert på Clarion Hotel Energy i Stavanger. Forhåpentligvis den første av mange i årene som kommer.

300 deltakere fikk høre på store og små tabber fra næringslivet, politikken, kulturen, sportens verden fra elleve foredragsholdere. Mye morsomt og noe alvorlig.

Som Bjørn Risa som tapte flere hundre millioner med å binde renten under finanskrisen, og enda flere millioner da han ga fra seg styringen av Risa Gruppen til artisten Izabell Ekeland som stekte fisk, Erik Thorstvedt som i Tottenham-debuten som slapp inn et enkelt skudd – til Easees Kjetil Næsje som forteller om tabbene som gjorde at ladeselskapet nå i snart et år har stått i en alvorlig situasjon.

Tabbekonferansen ble åpnet av Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal, som minnet om at det er de som tar risiko som drar samfunnet framover.

Det hele ble ledet av konferansier Rune Bjerga.

Psykolog Egon Hagen snakket om ulike nivåer av tabber, at risiko er nødvendig for at noe skal skje – og at det ikke alltid går som det ønsker. Nøkkelen er å lære seg evnen til å lære av tabbene man gjør.

Tapte hundrevis av millioner

Bjørn Risa, daglig leder og eier av Risa Gruppen fortalte om da han bandt renten på seks prosent da finanskrisen kom i 2008.

– Den tabben kostet meg 136 millioner kroner. Mens andre hadde lave renter, hadde vi nesten ikke råd til å betale avdragene, sa en åpenhjertig Risa på scenen.

Bjørn Risa fortalte som tabber som har kostet flere hundre millioner kroner.

En annen tabbe var å tvile på seg selv. Så mye at han ga fra seg styringen av selskapet.

– Jeg trodde selskapet hadde tapt 50 millioner, men det var 350 millioner, på ett år. Det må være rekordtap. Vi måtte kjempe for å ikke gå over ende, og arbeidsplassen til 500 ansatte.

I dag har Risa 750 ansatte, og i 2024 omsatte selskapet for 2,5 milliarder kroner.

Easee lettet på sløret

Et annet høydepunkt under konferansen var da Kjetil Næsje, medgründer av Easee, ble intervjuet av Næringsforeningens Harald Minge på scenen.

Easee gikk fra tre gründere til flere hundre ansatte fra 2018 til 2023, da suksessbedriften som ble verdsatt til 45 milliarder kroner fikk problemer med Elsäkerhetsverket i Sverige.

– Når vi konstruerte produktet, tenkte vi på sluttbrukeren. Vi ville skape det beste produktet. Vi tenkte på brukerne, kundene og elektrikerne, emn vi glemte myndighetene. Da de tok kontakt var det en helt annen kultur enn vi var vant med. Vi var som hund og katt, fortalte Næsje i samtale med Minge.

Da svenskene kom med salgsforbud, gikk selskapet rett i strupen myndighetsorganet.

– Jeg skjems litt hvordan vi reagerte. Det er mulig vi gikk i strupen. Jeg husker lite. Det var en ekstremt vanskelig periode. Avgjørelsen kom helt uventet. Vi trodde vi skulle gå i dialog, og fikse det som var galt. Å få et salgsforbud var fullstendig uventet. Vi visste produktet var trygt, men vi hadde gjerne ikke presentert det på en riktig måte.

Easee sin sak er ennå ikke avgjort, men Næsje er positiv til framtiden.

– Det er mye bra som skjer i Easee. Mye spennende. Nye produkter. Jeg skulle ønske jeg kunne si mer, men det kommer.

Stekte fisk

Rapper, låtskriver og skuespiller Izabell Ekeland delte opplevelsen det var å få telefonen om at hun skulle stått på scenen i Rogaland Teater foran en fullsatt sal for ti minutter siden.

– Var det dårlig en god reklame? Jeg ble kalt et markedsføringsgeni etterpå. Så lenge man er åpen, ærlig og ekte for publikum, så tror jeg det meste kan gå bra. Jeg takket publikum for tålmodigheten, og forklarte hva som var greia. Ingen var sure.

Izabell og konferansier Rune Bjerga i samtale på scenen.

Leif Johan Sevland, ONS-toppsjef og tidligere ordfører I Stavanger fortalte om tabber fra poltikken og gjennom sin tid i ONS.

– Mange har feilt på ONS. På 70-tallet skulle en statsminister åpne oljemessen, fordi det var en messe da. «I hereby open this mess». Da han senere ble spurt om hva han mente av utenlandsk presse, så kom ordene «Yes, it has become a great mess»

Sevland minnet om at Stavanger-regionen er kjent for å tørre å satse, ta risiko.

– Ta med dere: Gjør feil, lev godt med det. Støtt andre som gjør feil. Det går helt fint.

Ken André Ottesen, mannen bak BAdesKen viste fram tabber fra lokale og nasjonale aviser.

Alexandra Morris, investeringsdirektør i Skagenfondene belyste mulige tabber i finansverden, og spesifikt om et nederlandsk selskap som gikk konkurs.

– Vi tapte 100 millioner kroner – på papiret.

Kjendisadvokat Arvid Sjødin ga et innblikk i hvordan han jobbet med Birgitte Tengs-saken, og forsvaret av fetteren som i 24 år kjempet for å renvaske seg.

15.000 sinte russ

Håkon Lund, fjerdegenerasjons eier av Lund Gruppen og Kongeparken snakket om da de plutselig måtte betale tilbake 50 millioner kroner i billettinntekter til 15.000 sinte russ som gikk glipp av Landstreffet da landet var nedstengt under koronapandemien.

– Jeg er fjerde generasjon. Skal dette gå ned med meg?

Lund fortalte hvordan selskapet klarte å snu krisen til noe positivt, og få en reset.

– I dag har vi en egen tabbekonto i budsjettet. Det skal være vilje til risiko, prøve, teste og det er lov å feile, sa Lund.

LES OGSÅ: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Regionleder i LO Rogaland, Eirin Sund, fortalte om tabber i sitt politiske virke. Som da hun skulle inn i Stortingets finanskomité.

– Jeg strøk jo i matte på videregående. I flere år var jeg finansekspert. Noen sa jeg ikke burde si slikt, men det var jo sant. Jeg gadd ikke pynte på det.

Sund delte også historien da hun tabbet seg ut på TV, på NRK. Hun trodde mikrofonen var avslått, da hun snakket om bruk av setebelter i buss.

LO-toppen  snakket også om hvordan det gikk da barna mente hun måtte finne seg en mann, og meldte henne inn i Match.com.

– Livet må gå opp og ned, ellers er det dritkjedelig. Tabber er det som gjør at vi blir de menneskene vi blir.

LES OGSÅ: – Zaptec skal bli ledende i Europa

Bieber-kaos og Thorstvedts Tottenham-debut

Jan Hauge, daglig leder av Rygg Eiendom, snakket om da han jobbet i Den norske Opera og Ballett, som lånte ut operataket til verdensartisten Justin Bieber som skulle holde gratiskonsert i Oslo.

Stuntet var en overraskelseskonsert, og det var fullstendig kaos i hovedstaden.

Fotballkeeperlegenden Erik Thorstvedt fortalte om hvordan det var å slippe inn et veldig enkelt skudd i debutkampen for Tottenham. Etterpå døpte den engelske pressen han for «Erik the Horrible».

Legenden snakket om forskjellen på fotballen nå og før.

– Da jeg spilte sjanser skulle forsvarsspillerne ikke ta noen sjanser. De «blekte» ballen på tribunen hele tiden. I dag, skal man være god, må man spille med risiko bak. Vente på at motstanderen kommer opp, så spille seg opp i angrep.

Thorstvedt sa hans måte å takle tabber var å legge seg flat.

– Det funket for meg. Du må finne måter å takle hvordan vi takler tabber. Uansett er det vanskeligere alene. Det er bedre å være i flokk. Det handler om å skape et lag hvor vi ikke føler oss som dårligere mennesker dersom vi rører det til.

Tabbekonferansen er et samarbeidsprosjekt mellom Næringsforeningen og Lampefeber Produksjoner etter en idé av Leif Arild Steen.  Sparebanken Vest og SKAGEN Fondene er våre flotte støttespillere.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…