Statsbudsjettet: Utpekt som tapere, men bidrar mest
Kronikk

Statsbudsjettet: Utpekt som tapere, men bidrar mest

Vi skal ha den dyreste strømmen, det svakeste universitetet de dårligste veiene og det verste jernbanetilbudet, foreslår regjeringen! Samtidig er det vårt næringsliv som bidrar mest til at statskassen øker slik at det blir mer penger til fordeling.
07.oktober 2024 Harald Minge

Hva betyr statsbudsjettet for næringslivet i Stavanger-regionen? Her er en liten oppsummering:

Samferdsel/infrastruktur: Middels

Strømprisene: Dårlig

Universitetet: Dårlig

Sykehus: Bra

Byggenæringen: Dårlig

Energi: Bra

Arbeidsgiverragiften: Bra

TV-SENDING: Næringsforeningen gir deg det viktigste fra statsbudsjettet

Utdanning:

Universitetet i Stavanger står nok en gang igjen som taper. I en tung periode med kutt av støtte til utenlandsstudenter, generelle innsparinger, nei til flere profesjonsstudier osv ble det også avslag på å få etablert et studium i psykologi med 48 studieplasser. Stavanger-regionen skiller seg ut ved å ha flest innbyggere per studieplass og minst forskningskroner per innbygger blant storbyregionene i Norge. Denne trenden ser ut til å fortsette. At vi har Norges desidert mest potente og verdiskapende næringsliv som nå står i et nytt veikryss med nye utfordringer og behov for kompetanse, ser ikke ut til å gjøre inntrykk.

Samferdsel:

Nasjonal transportplan ble som kjent et eneste stort traume for vår region og hele Vestlandet. Veier og bane skal i all hovedsak bygges på Østlandet. Når det er sagt finnes det gode signaler i budsjettet som gir grunn til håp om mindre reparasjoner på NTP-en og våre lokale folk i regjeringsapparatet står på! Takk! Det betyr at Ålgårds tre rundkjøringer som skaper Norges verste trafikkork lever utrygt! Dette er særdeles gode signaler som får fortgang på bygging. Nå må styringsgruppen for bymiljøpakken følge opp.

Vi oppfatter også at teksten som står skrevet om Smiene-Harestad setter døren på gløtt for å klare å få ferdigstilt hele prosjektet til Rogfast åpnes. Dette er gode nyheter og særdeles viktig for regionen.

Seljestad – Røldal og RV13 Rødsliane får som Stortinget har vedtatt oppstart i 2025. Det er også verd å merke seg at det legges opp til å sluttføre kommunedelplan for Bokn- Bømlafjorden. Det er veien mellom Rogfast og Hordfast. Et svært viktig prosjekt for å kunne ta ut effekten av Rogfast og Hordfast når det bygges.

Når det gjelder Eigerøy bru er det fortsatt spørsmål. Her får Statens Vegvesen penger til å følge opp sin prioriteringsliste. Vi hadde håpet at det endelig skulle komme klare prioriteringer for dette prosjektet. Eigerøy bru har i mange år lidd under å ligge inne på «topp tre» av prioriteringer. Problemet er at det stadig har kommet nye prosjekt opp og overtatt førsteplassen.

LEDER: Fakta, fake news og følelser

Strømprisene

Den samme suppen! Regjeringen gjør nemlig ingenting for å jevne ut prisforskjellene mellom strømsonene. De siste årene har prisen for strøm vært vesentlig dyrere i vår strømsone (NO2) enn ellers i landet. Dette har blitt en vedvarende situasjon og en permanent konkurranseulempe for vårt næringsliv. Selv om strømprisene har vært lavere i år og prisforskjellen i øre dermed mindre, merkes det for bedrifter som er kraftkrevende.

Det er synd at Regjeringen bare gjentar sitt gamle mantra. Samme budskap som før, og i realiteten ingen forslag til tiltak eller veikart for hvordan kapasiteten mellom sonene kan utvikles. Dette er svært skuffende, og noe mange av våre medlemsbedrifter vil legge merke til.

Byggenæringen

Her har vi næringen som i dyrtiden nærmest har fått ansvaret for å kjøle ned økonomien. Bransjen lider hardt av høye renter, inflasjon og prisgalopp. Nå øker regjeringen oljepengebruken og en rekke økonomer spår at Norges bank kan komme til å måtte utsette rentenedsettelser. Det kan ikke bare få konsekvenser for førstegangskjøpere, men for markedet generelt.

LES OGSÅ: UiS frykter for framtiden - kan rykke ned fra "eliteserien"

Midlertidig arbeidsgiveravgift forsvinner

Innføringen av dette feilgrepet av en ordning fikk ekstra store konsekvenser i vår region hvor lønningene er høye. Nå forsvinner den, og det skulle jo bare mangle.

Sykehus

Får lån, og kan komme i gang med byggestart til utbyggingsfase 2! Gledelig på mange vis, både for aktiviteten en slik utbyggings skaper, og selvsagt for framtidig drift.

Energi:

Regjeringen estimerer inntekter fra sokkelen neste år som vil bety 20 milliarder kroner i årlig avkastning på oljefondet til evig tid! Bør et fylke som bidrar med så høy verdiskaping også få noe tilbake? Er det ikke fornuftig å investere i infrastruktur, forskning og utdanning slik at dette utrolige næringslivet kan fortsette å levere ressurser til det norske fellesskapet? Positivt at det går midler til Sokkeldirektoratet til forvaltningen av havbunnsmineraler, herunder ressurs- og miljøkartlegging. Petoro skal ivareta forvaltningen av det statlige eierskapet av det norske gasstransportsystemet, og får midler til det.

Inviterer næringslivet i Stavanger til India

India er en av verdens raskest voksende økonomier, og med en ny handelsavtale på trappene, ser mange norske bedrifter potensialet i å etablere nye par…

TV: Dette er viktig i statsbudsjettet

Næringsforeningen gir deg det du måt vite om statsbudsjettet for 2025.

Fakta, fake news og følelser

«Hvis fakta sårer følelsene dine, bør du skaffe deg nye følelser og ikke nye fakta!»