Løsning på vei: – Stopper for de merkeligste ting
Det skal bli bedre flyt i tunnelene når Statens vegvesen er ferdig med å sette opp lysskilt som skal regulerer trafikken. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen

Løsning på vei: – Stopper for de merkeligste ting

I 2024 stanset et kjøretøy i Byfjordtunnelen hele 52 ganger. Nesten en dobling fra året før. Bilister som stopper for å hente noe i bagasjerommet er et problem, for både næringslivet og innbyggerne på øyene, men snart har Statens vegvesen tiltak klart.
28.04.2025 Arne Birkemo

– Folk stanser for de merkeligste ting. Enten der er for å hente noe i veska, hente vannflaska, finne mobilen eller finne fram bananen i baksetet. I fjor ble 52 episoder registrert hvor et kjøretøy stanset. Det skjer nok oftere enn vi har tall på, sier Svenn Egil Finden, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Når et kjøretøy stanser i Rennfast, blir det fanget opp på kamera hos Veitrafikksentralen. Da stenges hele tunnelen. All trafikk stopper opp og må vente.

Ulike hendelser i Byfjordtunnelen fra 2021 til og med 2024.

 

Fagrådet i dialog med Vegvesenet

Tidligere i vår inviterte Næringsforeningens Fagråd på Rennesøy og Finnøy Statens vegvesen til møte om mulige løsninger.

Vegvesenet presenterte at nye lysskilt er på vei. Noen er allerede montert. Lysskiltene vil gjøre det mulig å holde tunnelen delvis åpen dersom det er en situasjon nede i tunnelen.

– Dersom man får stans i et kjøretøy, så kommer kjørefeltsignalene opp. Da kan man geleide trafikken over i motsatt kjørefelt og la trafikken flyte på forsvarlig vis, forklarer Finden.

En del av arbeidet er allerede utført. Byfjordtunnelen tas først, deretter Mastrafjord, opplyser Finden.

 

Med lysskilt kan Veitrafikksentralen lettere åpne opp for å bare stenge ett felt i stedet for hele tunnelen når det er uønskede hendelser i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen

LES OGSÅ: Klar for å hente pax-hyllene på Forus med sykkel?

 

– Innser ikke konsekvensene

Han tror tiltaket også vil være forebyggende og hindre at bilister stopper unødvendig.

– Mange tenker nok ikke over at konsekvensene eller at det ikke er lov å stanse i en tunnel. Lysskiltene vil skape dressur blant bilister. De ser at lysene går på og innser at de har forårsaket de, og vil komme seg raskt videre. Og de vil nok ikke stanse neste gang, sier Finden.

I 2024 var det 15 berginger av kjøretøy, én brann, ett tilfelle med dyr og 16 episoder med gjenstander i bilbanen.

– Gjenstander i bilbanen er typisk privatpersoner med tilhenger som ikke har sikret lasten godt nok. Det er meget sjeldent at det er yrkessjåfører. Når det gjelder unødvendige stans, er det også personbiler som har skylden, sier Finden.

 

LES OGSÅ: Når ting bare blir lagt litt til rette

 

Hyller samarbeid

Daglig leder i Rennesøy trafikk, Egil Torgersen, er glad for at lysskiltene er på vei. Torgersen sitter også i fagrådet De blågrønne øyane, som jobber for Næringsforeningens medlemmer på Rennesøy og Finnøy.

– Vi hadde et flott møte med Statens vegvesen hvor målet er å gjøre samarbeidet enda bedre. Det er flott at fagrådet og Næringsforeningen tar initiativ til å finne fram til løsninger og det er flott at States vegvesen er så interessert i komme oss i møte. Nedstenginger i tunnelene er et brennhett tema. Tunnelene er kjempeviktige for øyene. Enten det er bedrifter eller folk som skal være et sted til et bestemt klokkeslett. Stadige nedstenginger er et problem for alle som bor på øyene, sier Torgersen.

 

LES OGSÅ: Norges største makrellfabrikk blir enda større

 

Næringsforeningens fagråd på Rennesøy og Finnøy har god dialog med Statens vegvesen om problemene med stengte tunneler. Foto: Næringsforeningen

Rennesøy trafikk har hovedkontor på Mosterøy, samt kontorer på Tau og Forus. At tunnelen stenges, er dyrt for bedriften.

– Det koster skjorta når lastebiler står stille, men jeg har ikke regnet så mye på det. Ja, det koster, men det viktigste er å finne løsning på problemet – og det vil også Statens vegvesen. Det er flott samarbeid, sier han.

 

Gleder seg til lysskilt 

Torgersen er også glad for at det ikke er tungtransport som er «verstingen».

– Mange har inntrykk av at det er lastebiler som forårsaker tunnelstengingene, men det er faktisk personbiler.

Han gleder seg over at Rennfast vil få det samme lysskilt-systemet som Ryfast.

– I Ryfast har så og si ingen nedstenginger, fordi man kontrollerer trafikken med lysskiltene. Det er strålende at også Rennfast – som er såpass viktig infrastruktur - får dette, sier Rennesøy trafikk-sjefen.

 

Andre liknende nyheter

Norges plass i det nye Europa? Her er fem scenarier

Vår kjente verdensorden er i rask endring. USA flytter seg hardt til høyre og vil trampe frem alene. Kina posisjonerer seg ut i fremvoksende markeder,…

Provosert Søreide om EU: – Ikke tro at vi har en evigvarende «gratisbillett»

Strengere tone fra EU, et forandret USA, krigen i Ukraina, kritiske mineraler, EØS og EU-medlemskap og et Norge som må begynne å velge sider og ta val…

Børre Lobekk valg til ny styreleder i Næringsforeningen i Stavanger-regionen

Børre Lobekk fra Nordic Steel er valgt til ny styreleder i Næringsforeningen i Stavanger-regionen på dagens generalforsamling – og tar dermed over led…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner